Wyniki badania opisane na łamach raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2022” jednoznacznie pokazują, że w Polsce nadal nie można mówić o pełnej równości płci w sferze zawodowej. Dotyczy to zarówno trendów obserwowanych na całym rynku pracy, jak i w branży finansowo-księgowej. Co prawda, firmy coraz chętniej wdrażają politykę różnorodności i angażują się w inicjatywy zwiększające odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jednak zmiany te albo zachodzą w zbyt wolnym tempie, albo ich rezultaty nie dla wszystkich są satysfakcjonujące.

Pozycja kobiet w finansach

Świat finansów przez długi czas pozostawał domeną mężczyzn, podobnie jak funkcje dyrektorów finansowych w firmach. Z kolei role specjalistyczne oraz kadra zarządzająca średniego szczebla – na przykład stanowiska głównych księgowych – pozostawały raczej domeną kobiet. Nierzadko mieliśmy okazję zaobserwować, że kobiety w obszarze finansów w dużej mierze pełnią rolę wsparcia procesów oraz samej kadry zarządzającej. Zdecydowanie rzadziej zajmują natomiast stanowiska, na których mogą realnie wpływać na funkcjonowanie organizacji czy budowania jej długofalowej strategii.

Chociaż w branży finansowej – tak jak i na całym rynku pracy – zachodzą pozytywne zmiany, to ich tempo dla wielu osób jest niesatysfakcjonujące. Wyniki badania Hays pokazują, że kobiety wykonujące profesje finansowo-księgowe nie tylko rzadziej od swoich kolegów pełnią funkcje kierownicze i zarządcze, ale również częściej od nich mierzą się w karierze z trudnościami wynikającymi z ich płci.

Finansistki częściej napotykają przeszkody

Według badania Hays Poland opublikowanego na łamach raportu „Kobiety na rynku pracy 2022”, 53 proc. kobiet i 28 proc. mężczyzn napotkało w swojej karierze przeszkody wynikające z ich płci. W przypadku osób pełniących funkcje na pograniczu finansów i księgowości, wyniki te są jeszcze mniej optymistyczne, bowiem z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 63 proc. finansistek oraz 36 proc. finansistów. Jeśli wgłębimy się w dane, specjalistki i menedżerki częściej niż ich koledzy doświadczają sytuacji, w których ich możliwości zawodowe są determinowane przez stereotypy, nieświadome uprzedzenia czy praktyki dyskryminacyjne.

Odpowiedzi finansistek biorących udział w badaniu Hays wskazują, że doświadczają one przypadków faworyzowania mężczyzn (56 proc.), kierowania się stereotypami w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu i awansie (51 proc.) oraz zakładania ich mniejszej dyspozycyjności (47 proc.). Kolejną zaskakującą statystyką jest fakt, że aż co trzecia specjalistka w dziedzinie finansów i księgowości jako przeszkodę wymieniła brak zaufania pracodawców do posiadanych kwalifikacji.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Procedury celne przy imporcie towarów

Procedury celne przy imporcie towarów

Import towarów oznacza ich przywóz z terytorium państwa trzeciego (np. z Ukrainy) na terytorium Unii Europejskiej (np. do Polski) (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Importowane towary podlegają określonym procedurom celnym, obejmującym przewidziane prawem celnym i podatkowym wymogi oraz formalności warunkujące wprowadzenie towarów na obszar celny Wspólnoty.

Czytaj więcej

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.