Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią przyspieszyły to, co i tak wydawało się nieuniknione. Coraz więcej firm, także tych działających na krajowym rynku, zaczęło wdrażać cyfrowe procesy oraz wprowadzać nowe mechanizmy i modele zarządzania. Projekty z zakresu DT (ang. digital transformation) nabrały rozpędu na tyle, że zdaniem ekspertów do końca 2022 r. w ich wyniku może powstawać nawet 65% światowego PKB. Mimo to nadal wiele firm napotyka na problemy z projektowaniem, koordynacją i wdrażaniem strategii cyfrowej transformacji. Jak sprostać tego rodzaju wyzwaniom?

Oblicza cyfrowej rewolucji - perspektywa menedżera

Z tego tekstu dowiesz się:

  • jak zmieniło się podejście do cyfrowej transformacji na przestrzeni ostatnich miesięcy;
  • jakie bariery mogą utrudniać przeprowadzenie projektów z zakresu DT w przedsiębiorstwie;
  • co zrobić, aby umiejętnie opracować strategię cyfrowej transformacji.

Digitalizacja biznesu przyspiesza coraz bardziej

Pandemiczny kryzys sprawił, że transformacja cyfrowa przestała być postrzegana jako przejaw postępu technologicznego i stała się wiodącym kierunkiem rozwoju biznesu. Taką zmianę podejścia dobrze widać w wydatkach firm na rozwiązania cyfrowe. O ile jeszcze w 2019 r. nie przekraczały one 1,2 bln dolarów, o tyle do końca 2022 r. mogą zwiększyć się nawet o 50%. Eksperci przewidują, że w 2025 r. rynek usług i technologii wpisujących się w nurt cyfrowej transformacji osiągnie wartość nawet 2,8 bln dolarów. Procesy związane z digitalizacją w wielu przedsiębiorstwach nie koncentrują się już wyłącznie na wdrażaniu innowacyjnych technologii, lecz idą znacznie dalej, skutkując przeobrażeniami w strukturze firmy, organizacji procesów, jak i modelu operacyjnym. O tym, jak głębokie są to zmiany, wiele mówi raport IDC „­Future Scape 2022”, z którego wynika, że do końca tego roku nawet 65٪ światowego PKB będzie wytwarzane w wyniku zdigitalizowanych procesów.

Choć pod względem stopnia zaawansowania projektów z zakresu cyfrowej transformacji prym nadal wiodą firmy produkcyjne, to jednak coraz częściej po zdigitalizowane rozwiązania sięgają przedsiębiorstwa usługowe. Wszystko dlatego, że w wyniku rozwoju nowoczesnych technologii zmieniły się oczekiwania klientów związane m.in. z komunikacją, jakością obsługi czy poziomem personalizacji produktów.

Wyzwania cyfrowej rewolucji

Możliwości, jakie dają technologie DT, doprowadziły do tego, że wiele przedsiębiorstw wpadło w tzw. pułapkę przyspieszenia. W efekcie firmy wkraczające na ścieżkę cyfrowej transformacji zamiast korzyści biznesowych napotykają na szereg problemów, które skutkują tym, że organizacja rezygnuje z dalszej realizacji strategii. Z jakimi trudnościami najczęściej muszą uporać się menedżerowie?

Brak strategii i wizji transformacji cyfrowej

Jednym z podstawowych problemów jest brak strategii dotyczącej tego, w jaki sposób projekty z zakresu cyfrowej transformacji mają wpływać na zmiany w modelu operacyjnym. Właśnie dlatego, zdaniem firmy doradczej McKinsey, zdecydowana większość przedsiębiorstw wykorzystuje mniej niż 40% potencjału, jakim odznaczają się rozwiązania DT. W wielu organizacjach transformacja cyfrowa nadal postrzegana jest przez pryzmat przenoszenia procesów obsługiwanych do tej pory w formie analogowej do formatu cyfrowego. Znacznie mniej firm prezentuje natomiast holistyczne podejście, koncentrujące się na takim zintegrowaniu projektów cyfrowych, aby całkowicie przemodelować sposób działania organizacji i poprawić doświadczenia różnych interesariuszy (w tym pracowników, klientów czy dostawców).

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Procedury celne przy imporcie towarów

Procedury celne przy imporcie towarów

Import towarów oznacza ich przywóz z terytorium państwa trzeciego (np. z Ukrainy) na terytorium Unii Europejskiej (np. do Polski) (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Importowane towary podlegają określonym procedurom celnym, obejmującym przewidziane prawem celnym i podatkowym wymogi oraz formalności warunkujące wprowadzenie towarów na obszar celny Wspólnoty.

Czytaj więcej

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.