Nowelizacja przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych wprowadza zupełnie nowe regulacje w zakresie obowiązków związanych z dokumentowaniem przez podatników transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi. Kluczową zmianą jest rozszerzenie zakresu dokumentacji o analizę porównawczą, która ma udowodnić, że ceny stosowane w transakcjach z podmiotami powiązanymi zostały ustalone na poziomie rynkowym. Jednym słowem, analiza porównawcza staje się obowiązkowym elementem dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi.

Podmioty zobligowane do przygotowania analizy porównawczej

Obowiązek przygotowania analizy porównawczej będzie spoczywał na wybranej grupie podatników. Zgodnie z nowymi przepisami, od 2017 r. analiza porównawcza będzie przygotowywana przez podatników, których przychody lub koszty w 2016 r. przekroczyły równowartość 10 mln euro lub posiadających udziały w spółce niebędącej osobą prawną (np. spółce cywilnej lub osobowej), której przychody lub koszty przekroczyły ten próg.

Dotychczas analiza porównawcza przygotowywana była głównie w celach weryfikacyjnych, służących ograniczeniu ryzyka podważenia rozliczeń prowadzonych między podmiotami powiązanymi, a także w celu ustalenia rynkowych warunków rozliczeń między nimi. W rezultacie była narzędziem skutecznego zarządzania cenami transferowymi. Nie stanowiła jednak obowiązkowego elementu dokumentacji cen transferowych przygotowywanej w trybie polskich przepisów podatkowych. Od 2017 r. będzie integralnym elementem dokumentacji lokalnej.

Transakcje objęte obowiązkiem przygotowania analizy porównawczej

Zgodnie z nowymi przepisami, analiza porównawcza będzie przygotowywana dla transakcji mających istotny wpływ na wysokość przychodu podatnika, czyli takich, których wartość przekracza określone progi wskazane w ustawie. Wartość progu będzie zależała od skali działalności podatnika mierzonej wielkością przychodu i wartością transakcji.

Minimalny próg stanowi równowartość 50 tys. euro, a jego wartość rośnie wraz ze wzrostem przychodów osiąganych przez podatnika:

  • dla podatników zobowiązanych do opracowania analizy porównawczej, czyli tych, których przychody lub koszty przekroczyły 10 mln euro, początkowy próg rośnie o 5 tys. euro za każdy 1 mln euro przychodu osiągnięty ponad 2 mln euro,
  • przy przychodach lub kosztach przekraczających 20 mln euro próg wynosi 140 tys. euro, a jego przyrost wynosi 45 tys. euro za każde 10 mln euro wzrostu przychodów,
  • dla podatników, których przychody lub koszty wyniosły powyżej 100 mln euro, obowiązuje jednolity próg istotności transakcji, wynoszący 500 tys. euro. (Patrz: rysunek)

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.