Jednym z najważniejszych zagadnień technicznych w rachunkowości kosztów jest problem odpowiedniej alokacji kosztów ogólnych i przydzielenie ich do poszczególnych centrów kosztów. Arkusz MS Excel wraz z wykorzystaniem modułu VBA może w znaczny sposób usprawnić proces takiej alokacji, wymiernie skracając czas niezbędny na wykonanie właściwych przeliczeń.

Proces tej analizy można prześledzić na przykładzie liczbowym, w którym dla czterech pozycji kosztowych ogólnych wykona się automatyczną alokację na 10 różnych MPK, według czterech różnych kluczy alokacyjnych (do każdego kosztu przypisuje się inny rodzaj klucza).

Pracę trzeba rozpocząć od wskazania wartości kosztów ogólnych, tak jak w Tabeli 1. (kolumny Koszt, Data, Kwota). Pozycjom tym przypisuje się właściwe klucze – od 1 do 4. W kolejnej kolumnie obliczany jest numer, według którego arkusz odnajdzie właściwy klucz.

Klucze alokacyjne definiuje się w arkuszu Klucze, budując arkusz jak w Tabeli 2. Dla każdego centrum kosztów (MPK) w kolumnie B przypisuje się w kolejnych kolumnach klucze alokacyjne. Klucz alokacyjny to struktura procentowa centrów kosztów, obliczona na podstawie właściwych danych, takich jak struktura liczby zatrudnionych, liczba stanowisk pracy, zarejestrowany czas pracy itd.

W tym momencie można wyjaśnić sposób obliczenia wartości Id w kolumnie F arkusza „Koszty ogólne”. Wartość ta wskazuje na numer kolumny, właściwej dla danego klucza w tabeli kluczy, np. kolumną właściwą dla klucza nr 1 będzie kolumna C (pierwsza kolumna tabeli). W tym celu wykorzystuje się formułę:

=PODAJ.POZYCJĘ(E5;Klucze!$C$4:$F$4).

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.