Wartość przedsiębiorstwa to pojęcie mieszczące się w zakresie zainteresowania rachunkowości finansowej i zarządczej. Kształtowanie wartości przedsiębiorstwa odbywa się w dwóch płaszczyznach: dochodowej i majątkowej. Obie te płaszczyzny wymagają odpowiedniego podejścia i planowania – w tym rozważania scenariuszy.

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a podejście scenariuszowe

Wartość przedsiębiorstwa jako pojęcie z zakresu ekonomii, finansów i nauk o zarządzaniu obecne jest w dyskursie naukowym i popularnonaukowym już dość długo, jednak dla wielu ten termin jest nadal niezrozumiały. Z punktu widzenia rachunkowości jako nauki stosowanej pojęcie wartości przedsiębiorstwa można definiować dwojako.

Po pierwsze – z historycznego punktu widzenia – jest to wartość majątku wypracowanego przez podmiot gospodarczy i pomniejszonego o zobowiązania oraz odpowiednie korekty. Takie podejście nazywane jest majątkowym spojrzeniem na wartość przedsiębiorstwa.

Po drugie – wartość przedsiębiorstwa może być utożsamiana z korzyściami ekonomicznymi, które generuje wyceniane przedsiębiorstwo. Analizując pojęcie wartości przedsiębiorstwa w tym ujęciu należy zatem stwierdzić, że jest ona równoważna sumie przepływów pieniężnych (lub rzadziej zysku netto) wygenerowanych przez przedsiębiorstwo w założonym wcześniej czasie prognostycznym. Takie podejście nazywane jest dochodowym (lub też dyskontowym) podejściem do zarządzania wartością przedsiębiorstwa.

Oba te nurty cechuje to, że w ramach stosowania narzędzi służących do określenia wartości przedsiębiorstwa w ramach danej koncepcji, można stosować pewne założenia scenariuszowe pozwalające na odpowiednie kształtowanie parametru wartości w czasie. Aby jednak szerzej spojrzeć na możliwości podejścia scenariuszowego w tym zakresie, należy wcześniej zdefiniować oba podejścia.

Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management, VBM) to koncepcja, która stała się odpowiedzią na zapotrzebowanie zarządów podmiotów gospodarczych na problem rozdziału funkcji własności od funkcji zarządzania, który dość mocno uwidocznił się już w drugiej połowie XX wieku. Koncepcja VBM pierwszy raz została zdefiniowana w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. W głównej mierze dotyczyła próby pomiaru korzyści ekonomicznych generowanych przez podmiot gospodarczy i ich konfrontacji z rynkowymi parametrami oceny rentowności1. Głównym założeniem koncepcji VBM jest takie kreowanie korzyści ekonomicznych w postaci wzrostu wartości przedsiębiorstwa, aby stopa zwrotu z inwestycji w przedsiębiorstwo przewyższała średni ważony koszt kapitału, który potrzebny jest do jego obsługi2.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.