Pojęcie zarządzania ryzykiem z pewnością nie jest obce wielu przedsiębiorcom. Jego definicję znajdziemy w normach ISO (32000:2009), które podają, że jest to „skoordynowane działanie dotyczące kierowania i nadzorowania organizacją w odniesieniu do ryzyka”. Czym jednak jest zarządzanie ryzykiem w kontekście ubezpieczeń i ryzyka ubezpieczeniowego, w jaki sposób je ocenić i jak spojrzeć na nie z perspektywy transferu ryzyka na ubezpieczyciela?

O samym ryzyku, czy teorii ryzyka, można by napisać niejedną pracę naukową, a materiałów na ten temat, w samym tylko Internecie, jest mnóstwo. Niniejszy artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty związane z oceną ryzyka w zakresie ubezpieczeń oraz wyciągnięciem właściwych wniosków z jej przeprowadzenia, a nie tworzenie kolejnego czysto naukowego materiału uwzględniającego definicje z szeregu pozycji naukowych.

Zarządzanie ryzykiem a ocena ryzyka

W pierwszej kolejności należy odróżnić ocenę ryzyka od zarządzania ryzykiem. To pojęcia, w gruncie rzeczy, bardzo rozbieżne, a niejednokrotnie błędnie stosowane zamiennie. Jak już zaznaczyłem, zarządzanie ryzykiem to cały proces związany z podejmowaniem odpowiednich decyzji dotyczących prowadzenia działalności w związku z przeprowadzoną oceną ryzyka. Oceną ryzyka natomiast będzie zbiór czynności polegający na wskazaniu zdarzeń, które mogą dotknąć naszego przedsiębiorstwa, oraz określeniu ich prawdopodobieństwa i wpływu na prowadzoną przez nas działalność.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.