Innowacyjność to w obecnych czasach konieczność. Jest głównym czynnikiem wpływającym na rozwój przedsiębiorstw, ale też w coraz większym stopniu pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej. Mimo tego wiele firm nie wie, jak podejść do prowadzenia działalności innowacyjnej w sposób systematyczny. Dotyczy to w szczególności tych podmiotów, które dotychczas nie prowadziły żadnych prac nad tworzeniem własnych rozwiązań technicznych, ich usprawnień bądź nie opracowywały autorskich sposobów świadczenia usług. Firmy te często też nie dysponują pracownikami, którzy mogliby takie prace prowadzić. Co więcej, dotychczas nie brały nawet pod uwagę współpracy z ekspertami zewnętrznymi z jednostek naukowych.

Strategia innowacji firmy i jej finansowanie - o czym pamiętać

Od czego zacząć?

Przy planowaniu rozwoju działalności innowacyjnej niezwykle ważne jest przyjęcie kompleksowego podejścia. Dążenie do podniesienia poziomu innowacyjności musi być czymś więcej niż realizacją jednostkowych projektów badawczych. Nastawienie na innowacyjność to zmiana sposobu myślenia o całokształcie działalności firmy i wszystkich zachodzących w niej procesach. Budowanie wartości firmy na bazie nowych technologii wymaga więc sformułowania kompleksowej strategii innowacji. Podstawowe kroki jej definiowania są takie same jak w przypadku innych dokumentów strategicznych – określenie celów, analiza

i przypisanie zasobów, priorytetyzacja działań, wytyczenie harmonogramu realizacji i monitorowania. Dodatkowo istnieje jednak szereg elementów specyficznych dla strategii innowacyjności, których wdrożenie decyduje o jej skuteczności:

Stan faktyczny i bieżąca aktualizacja

Rozwój nowych technologii ma charakter niezwykle dynamiczny. Co miesiąc do urzędów patentowych zgłaszane są setki nowych wynalazków i rozwiązań technologicznych. Mając na uwadze kosztochłonność prowadzenia badań, a także fakt, że około 25% wszystkich wydatków na badania i rozwój dotyczy kwestii, które zostały już rozwiązane lub opracowane, szczególnego znaczenia nabiera bieżący monitoring działalności konkurencji, a także identyfikacja nisz technologicznych oraz trendów rozwojowych w danej branży.

Rezygnacja z podejścia liniowego (kaskadowego) na rzecz ciągłego (zwinnego)

Duża zmienność uwarunkowań zewnętrznych (stanu rozwoju technologii, zapotrzebowania rynkowego, trendów technologicznych) i równocześnie duża niepewność towarzysząca realizacji projektów B+R wymuszają odejście od tradycyjnego, liniowego sposobu realizacji działań. Wykorzystanie metodyki zwinnej (stosowanej wcześniej przede wszystkim w projektach dotyczących tworzenia oprogramowania) umożliwia szybkie dostosowanie prowadzonych działań do zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.