Przedsiębiorstwa mają do wyboru kilka form finansowania działalności, począwszy od kapitału własnego, a na kredycie kończąc. Ten pierwszy jest najdroższy i najbardziej ryzykowny, ten drugi – nie zawsze dostępny. Gdzieś w połowie na tzw. półpiętrze, pomiędzy finansowaniem dłużnym a kapitałowym, znajduje się finansowanie tzw. mezzanine. Jest ono droższe od kredytu, może być jednak ciekawą formą uzupełnienia potrzeb finansowych przedsiębiorstwa, gdy potrzebny jest kapitał na rozwój.

Mezzanine finance – realna alternatywa finansowania przedsiębiorstw?

Finansowanie mezzanine ma korzenie w USA (lata 80.), a obecnie jest wypróbowanym sposobem finansowania firm na rynku europejskim. W Europie Centralnej jest to rynek rozwijający się, a ostatnie lata wskazują na coraz większe zainteresowanie tego rodzaju finansowaniem i tworzeniem oferty w instytucjach finansujących. W Polsce finansowaniem mezzanine zajmują się fundusze private equity oraz banki (mBank, więcej informacji na stronie: https://www.mbank.pl/msp-korporacje/finansowanie/finansowanie-strukturalne/mezzanine/), TFI BGK (Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN, więcej informacji na stronie https://tfibgk.com.pl/fundusz-inwestycji-polskich-przedsiebiorstw-fizan/).

Kiedy stosować mezzanine finance

Mezzanine jest ukierunkowany na finansowanie dojrzałych firm nienotowanych na giełdzie. Instrument ten jest popularny na świecie przede wszystkim w finansowaniu wykupu przedsiębiorstw (LBO, MBO, MBI). W Polsce przykładem wykorzystania finansowania mezzanine dla potrzeb przejęcia firmy była transakcja zakupu ABC Data, gdzie w strukturze finansowania akwizycyjnego 21 mln euro pochodziło z mezzanine mBank (wcześniej BRE). Inne firmy działające w Polsce, które wykorzystały finansowanie mezzanine pochodzące z funduszy, to Solaris Bus & Coach czy też Mieszko.

Ponadto mezzanine wykorzystuje się również dla potrzeb restrukturyzacji przedsiębiorstwa i zmiany w strukturze finansowania z długu na kapitał. Mezzanine jest też popularnym finansowaniem w procesie przygotowywania przedsiębiorstwa do IPO lub np. prywatyzacji. Wynika to z cech mezzanine i warunków finansowania.

Kolejny istotny segment, gdzie tego rodzaju finansowanie jest wykorzystywane, stanowi wsparcie mniejszych, ale o ustabilizowanej działalności i szybko rozwijających się firm, którym brakuje kapitału na rozwój, a nie mają już dostępu do finansowania kredytem z banku, dla którego poziom ryzyka finansowania przedsięwzięcia jest za wysoki.

W dobie coraz silniejszego rozwoju w Polsce ekosystemu innowacji i tworzenia mechanizmów finansowania firm innowacyjnych mezzanine może być jednym z instrumentów finansowania ich wzrostu. Co ważne, nie jest to finansowanie dla firm typu start-up czy na wczesnej fazie wzrostu. Jest to opcja dla firm średnich i dużych w Polsce, które zakotwiczyły się w rynku i mają potencjał, by dalej rosnąć, a nie chcą zmieniać struktury właścicielskiej ani pozyskiwać kapitału przez giełdę, a jednocześnie nie mają już dostępu do finansowania kredytem. Jest to finansowanie dostępne dla firm praktycznie ze wszystkich branż. Ważne, by były stabilne i z tendencją wzrostową.

Również właściciele nieruchomości komercyjnych bardzo chętnie korzystają z tej opcji finansowania jako uzupełnienia innych źródeł finansowania. Mając na uwadze, że mezzanine jest odnotowywane w bilansie firmy po stronie aktywów, może to być również sposób na pozyskanie przez firmę finansowania bankowego (często jest traktowane przez banki jako kapitał własny przedsiębiorcy).

Mezzanine to również rozwiązanie dla tych firm, które przechodzą reorganizację struktury właścicielskiej ­ pozwala na sfinansowanie wykupu udziałów od jednego z właścicieli, który postanowił opuścić biznes.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.