Przedmiotem niniejszego artykułu jest omówienie wybranych aspektów fazy przygotowawczej procesu negocjacji kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa. Jego celem natomiast wykazanie, że właściwe przygotowanie do negocjacji jest najistotniejszym elementem tego procesu i to niezależnie od późniejszego jego przebiegu i ostatecznie wyniku. Bez względu bowiem na sposób negocjowania przez drugą stronę właściwe przygotowanie do negocjacji pozwala elastycznie i świadomie reagować na rozwój wypadków.

Jak przygotować się do negocjacji transakcji kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa?

Negocjacje jako proces

Proces negocjacji kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa należy postrzegać jako ustalanie szczegółowych warunków, które w efekcie doprowadzą do zawarcia między zaangażowanymi stronami negocjowanej transakcji. W toku tego procesu dochodzi do uzgodnienia wszelkich interesów, stanowisk istotnych z punktu widzenia wszystkich zaangażowanych stron.

Według jednej z wielu definicji negocjacje to dwustronny lub wielostronny proces komunikowania się, którego celem jest osiągnięcie porozumienia wszystkich zainteresowanych, w sytuacji, gdy niektóre z interesów są wspólne, a inne sprzeczne i wszystkie strony chcą uzyskać porozumienie. W przypadku transakcji kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa proces negocjacji prowadzony jest przy założeniu, że dojście transakcji do skutku jest w interesie obu stron. W przypadku, gdy założenie to przestanie być aktualne dla jednej ze stron, negocjacje kończą się, a transakcja nie dochodzi do skutku. Gdy założenie to pozostaje aktualne do końca negocjacji, transakcja kończy się finalizacją. Jednocześnie w procesie tego rodzaju mamy do czynienia ze sprzecznymi interesami, które są oczywiste. Nabywca chce nabyć wartości, które dostrzega w przedsiębiorstwie za jak najmniejszą cenę. Zbywca chce zbyć te wartości jak najkorzystniej w danym momencie. Z tych powodów w toku negocjacji strona nabywająca będzie szukać aspektów, które wpływają na obniżenie ceny, natomiast strona zbywająca będzie eksponować te elementy przedsiębiorstwa lub sytuacji rynkowej, które wpływają pozytywnie na jego cenę.

Nie należy bowiem zapominać, że transakcja tego rodzaju z założenia odbywa się w sytuacji deficytu informacji, w szczególności po stronie kupującej. Z tego powodu niezwykle istotnym elementem przygotowań do negocjacji są wnioski i rekomendacje płynące z procesu due diligence i wyceny przedsiębiorstwa. Warto w tym miejscu zauważyć, że zarówno dla strony nabywającej, jak i zbywającej działania te mogą przynieść korzyść w aspekcie przygotowania do negocjacji.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.