Finanse i Controlling 8-9/2010 (lipiec-sierpień)

Finanse i Controlling nr 8-9/2010 - Controlling operacyjny

Controlling operacyjny

W realizacji strategii przedsiębiorstwa najtrudniejsze jest zapewnienie konsekwentnej spójności działań w zakresie budżetowania, bieżącej weryfikacji procesów finansowych oraz aktywnej koordynacji działań. Sukces firmy bardzo często zależy od poziomu zaawansowania narzędzi systemu controllingu operacyjnego, który umożliwia sprawne przekształcenie projektów strategicznych w skuteczne plany operacyjne. W niniejszym numerze nasi eksperci podpowiadają, jak zarządzać centrami kosztów i przychodów, oraz dokonują wnikliwej analizy instrumentów regulacji wewnętrznych mechanizmów sterowania zyskiem przedsiębiorstwa.

Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa praktyczne artykuły określające „strefę wpływów” dyrektora finansowego, merytoryczne aspekty utraty wartości aktywów oraz rolę zintegrowanego systemu audytu w kontekście procesów finansowych.

Na łamach czasopisma swoimi opiniami na temat polskiego biznesu podzieliły się wybitne kobiety – ekspertki w dziedzinie finansów i zarządzania. Henrykę Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan zapytaliśmy, m.in. o prognozy dotyczącej polityki kredytowej banków oraz o wskazówki w długoterminowym planowaniu strategii przedsiębiorstwa. Małgorzata Sawicka, Dyrektor Zarządzająca ACCA w Polsce nakreśliła obraz nowoczesnego CFO oraz przybliżyła zakres działalności Stowarzyszenia Licencjonowanych Certyfikowanych Księgowych.

Bieżący numer ma charakter wydania specjalnego – w związku z tym został wzbogacony o dodatkowy rozdział poświęcony studiom przypadku prestiżowego stowarzyszenia ACCA, a także felieton poświęcony Markowi Belce oraz ekskluzywny wywiad z wybitnym psychologiem biznesu Jackiem Santorskim, podczas rozmowy pytamy m.in. o psychologiczne funkcje ładu korporacyjnego i odpowiedzialności biznesowej oraz czy CSR to zakamuflowany PR.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 8-9/2010

Skuteczny controlling – jak zarządzać centrami kosztów i zysków, aby controlling w firmie był efektywny

W strategiach wielu przedsiębiorstw duży nacisk kładzie się na zagadnienia wzrostu i rozwoju. Jednak zwiększanie skali działania, oferowanie szerokiej gamy produktów oraz funkcjonowanie na wielu rynkach sprawia, że tradycyjny system rachunkowości staje się coraz mniej przydatny do podejmowania decyzji managerskich.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Rentowność a koniunktura gospodarcza

W ciągu kilkunastu miesięcy prawie wszystkie przedsiębiorstwa przekonały się, że popyt nie jest nieograniczony, że wzrost nie trwa wiecznie, że nie można nieustannie windować kosztów. Przekonały się o tym, mając w pełni wykorzystane zdolności produkcyjne, problemy z pozyskaniem pracowników, uruchomione programy rozwojowe, niezakończone inwestycje i niespłacone kredyty na ich sfinansowanie.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Analiza punktów krytycznych

Motywem każdej działalności, w tym działalności gospodarczej, jest motyw korzyści. Zarządzający dążą do maksymalizacji własnych wynagrodzeń, realizując przy tym cele wzrostu wartości dla akcjonariuszy. 

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Wpływ przejęć na wyniki finansowe grupy wg zmienionych MSR 27 i MSSF 3

Ten artykuł koniecznie powinien przeczytać każdy, kto planuje w 2010 r. sfinalizować transakcje przejęć, fuzji czy, ogólnie mówiąc, połączeń gospodarczych i jednocześnie stosuje MSSF.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Controlling na pierwszej linii frontu

Ludzie, relacje, w jakie wchodzą i ramy, które dla tych relacji budujemy, stanowią o możliwości realizacji ambitnych celów, jakie stawia przed sobą controlling. To właśnie ludzie, a nie systemy czy też najnowsze metodologie (stosunkowo łatwe do powielenia), tworzą rzeczywiście trwałą, trudną do zniwelowania przewagę konkurencyjną firmy.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

W rozwoju doktryny zarządzania finansami wyróżnia się dwa kluczowe momenty – pierwszy, w którym zwrócono uwagę na konieczność rozłączenia funkcji właścicielskiej od managerskiej, drugi to publikacja Michaela Jensena i W illiama H. Mecklinga „Theory of the Firm: Managerial Behaviour, Agency Costs and Ownership Structure” opublikowana w „Journal of Financial Economics” w 1976 r.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Utrata wartości aktywów ‑ znaczenie zarządcze

Co dla jednostki gospodarczej stanowią aktywa, a zwłaszcza ich niepodważalna wartość, pisać nie trzeba, ale niejednokrotnie otoczenie gospodarcze, w jakim funkcjonuje jednostka, wymusza na niej szczegółową analizę wartości posiadanych aktywów oraz prowadzenie sprawnej polityki zarządzania posiadanymi aktywami, tak aby nie powodować negatywnych skutków w wynikach finansowych jednostki z powodu posiadania...

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Dyrektor finansowy – kontroler czy strateg? Bardzo ciekawe pytanie. Tylko jak na nie odpowiedzieć?

Właściwa odpowiedź może być na tyle interesująca, że niestosowne będzie prowadzenie wyłącznie teoretycznych rozważań, konieczna jest konfrontacja tej tezy z rzeczywistością biznesową.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

The future evolution of audit

The audit function is probably coterminous with human society. The presence of auditing has been inferred from records of a Mesopotamian civilisation going back as early as 3500 BC. These records, involving financial transactions, displayed a variety of markings that may be construed as a system of verification.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Życie bez tradycyjnego budżetu ‑ niemożliwe? A jednak...

Budżet – koszmar, nadgodziny, odchylenia, kontrola... Te słowa najczęściej padają z ust wielu pracowników różnych organizacji, którzy w jakiś sposób związani są z budżetem. Dlaczego tak się dzieje? Przecież budżet powinien ułatwiać pracę, powinien być drogowskazem wyznaczającym kierunek działania przedsiębiorstwa i jego pracowników. Gdzie więc tkwi problem? Zacznijmy od początku...

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Rozciąganie czy skracanie horyzontów planowania?

ŠŠTeoria cykli koniunkturalnych i nieuchronność okresów recesji niezmiennie nie dają o sobie zapomnieć, a zajmowana pozycja konkurencyjna, niezależnie od wielkości, historii czy zasług firmy, jest tylko stanem przejściowym, do którego nigdy nie należy się przyzwyczajać.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Wykorzystanie Excela jako narzędzia raportowania managerskiego

W procesach zarządzania najważniejsza jest informacja. W obecnych czasach znacznie wzrosły możliwości zbierania i przetwarzania danych ekonomicznych i finansowych. Na rynku jest wiele gotowych narzędzi umożliwiających efektywne raportowanie w oparciu o zgromadzone w bazach danych informacje. Wdrożenie takich systemów wymaga specjalnych procesów oraz bywa wysoce kosztochłonne.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Czarna lista barier

Henryka Bochniarz – osobistość życia gospodarczego i społecznego kraju. Doktor ekonomii i certyfikowany doradca ds. zarządzania. W rządzie Jana Krzysztofa Bieleckiego w 1991 r. była Ministrem Przemysłu i Handlu. Wiceprezydent Boeing International. Założycielka i Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Wiceprezydent BusinessEurope – największej w Europie organizacji pracodawców....

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Współczesny dyrektor finansowy

Rozmowa z Małgorzatą Sawicką – Dyrektorem Zarządzającym ACCA w Polsce.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Odpowiedzialność biznesowa? Drogi i bezdroża

Rozmowa Šz Benedyktem Fiutowskim - Prezesem Consortio LEX, partner w kancelarii Budzowska Fiutowski i Partnerzy. Radcowie Prawni.

Czytaj więcej
nr 8-9/2010

Recepta na sukces

Jacek Santorski niekwestionowany lider polskiej psychologii biznesu i autorytet w dziedzinie coachingu rozmawia z nami o profesjonalnych zasadach Corporate Governance i efektywnych narzędziach sukcesu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 8-9/2010

Wielki powrót

„Do roboty, Panowie!” - Kto i do kogo powiedział te słowa? Marek Belka, wówczas premier mniejszościowego rządu, zwrócił się tymi słowy do przedstawicieli narodu, czyli posłów. Po ponad czterech latach nieobecności w polityce i mediach Marek Belka powraca na polityczne salony. Nieobecność medialna była na tyle skuteczna, że nawet promotor jego powrotu, występujący w trzech postaciach – marszałka...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 8-9/2010

Audytorzy strażnikami finansów firm

Niepewna sytuacja w światowej gospodarce wymaga od przedsiębiorstw bardziej aktywnego podejścia do swoich finansów. Firmy muszą dostosować zarządzanie finansami do zmiennych warunków rynkowych po to, aby zapewnić sobie stabilny rozwój. Powinny im w tym pomóc nowo powstające przy radach nadzorczych firm komitety audytu oraz zewnętrzni audytorzy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 8-9/2010

IV Międzynarodowy Kongres Controllerów

Wszechobecne zmiany coraz wyraźniej kształtują nowy obraz controllera finansowego, który jest blisko biznesu, blisko problemów i trudnych decyzji. Jest godny zaufania i obiektywny, dostrzega ryzyka i wskazuje szanse. Jest partnerem, z którym łatwiej można przejść przez turbulencje i zawirowania, zdobywając kolejnych klientów i nowe rynki.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.