Finanse i Controlling 18/2011 (wrzesień)

Finanse i Controlling nr 18/2011 - Trudna sztuka zarządzania rentownością

Trudna sztuka zarządzania rentownością

Gotówka w przedsiębiorstwie jest jak krew w żywym organizmie. Firma może przynosić wielkie zyski, ale gdy zabraknie gotówki, zabraknie też środków na spłaty zobowiązań – napisał Michael Ward w „50 najważniejszych problemach zarządzania”. W bieżącym numerze „Controllingu” koncentrujemy się na problemie zarządzania rentownością. Problemie przez jednych nazywanym najważniejszą determinantą sukcesu firmy, obszarem, na którym skupiają się wszyscy, od prezesa, na szeregowym pracowniku kończąc, przez innych totalnie ignorowanym.

Każdy, kto chce optymalizować poziom ponoszonych kosztów, musi wiedzieć, jak zidentyfikować obszary, w których istnieje potencjał do ich redukcji. Pytanie tylko czy należy dążyć do wysokiej rentowności za wszelką cenę? W tym wydaniu magazynu wybraliśmy dla Państwa takie artykuły, dzięki którym sami Państwo zdecydujecie, co jest najważniejsze w podejściu do zarządzania rentownością w Waszej firmie.

Zachęcam także do przeczytania rozmów z dwoma praktykami finansów i biznesu, którzy specjalnie dla Państwa dzielą się swoimi doświadczeniami. Podczas wywiadu z Piotrem Pawlakiem – dyrektorem Departamentu Controllingu w Żabka Polska S.A. pytamy o plany finansowe firmy, tajniki zarządzania kosztami oraz rolę i zadania działu controllingu w firmie. Natomiast z dr. Krzysztofem Matelą – prezesem zarządu EGB Investments SA, przewodniczącym Rady Polskiego Związku Windykacji rozmawiamy o ostatnich zawirowaniach na ogólnoświatowych rynkach finansowych, najczęściej popełnianych błędach w zakresie windykacji przez polskich przedsiębiorców.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 18/2011

Miary ryzyka w modelu oceny rentowności

Ocena rentowności, a w zasadzie pomiar wyników działalności każdego przedsiębiorstwa, ulega ciągłej modyfikacji. Kamieniem milowym było zanegowanie bezstronności danych księgowych, które w swoich klasycznych wskaźnikach nie uwzględniały kluczowych elementów, takich jak koszt zaangażowanego kapitału.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Identyfikacja rentownych i nierentownych produktów oraz grup produktowych

Na pierwszy rzut oka zagadnienie wydaje się proste. Od ceny produktu w odpowiedni sposób odejmujemy jego koszty (zarówno wytworzenia, jak i sprzedaży) i otrzymujemy wynik produktu, a tym samym jego rentowność.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Ocena centrów zysku ‑ rozwój czy bezpieczeństwo?

Naszym zdaniem i rozwój i bezpieczeństwo. Poniżej przedstawiamy mechanizm oceny kierowników centrów zysku, który motywuje do osiągania ponadprzeciętnych zysków i jednocześnie stanowi podstawę ustalenia wiarygodnych planów.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Czy czeka nas rewolucja w podejściu do konsolidacji według MSSF

Zgodnie z Regulacją MSR wydaną przez Unię Europejską w 2002 r.wszystkie spółki notowane lub ubiegające się o notowania na rynkach regulowanych w EWG (na którą składają się rynki UE oraz Lichtenstein, Islandia i Norwegia), a także banki i instytucje o charakterze powierniczym mają obowiązek sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej...

Czytaj więcej
nr 18/2011

Praktyczne aspekty zarządzania rentownością ‑ dlaczego nawet najlepsze metody mogą zawodzić

Walka o rentowność trwa. Odbywa się to ogromnym kosztem i toczy na wielu płaszczyznach: rynkowej, wewnątrzorganizacyjnej, w świadomości ludzi. Czy jednak warto koncentrować się na tym aspekcie biznesu, żeby osiągać sukces gospodarczy?

Czytaj więcej
nr 18/2011

Wykorzystanie współpracy jednostki z biegłym rewidentem w zarządzaniu płynnością finansową

Wszyscy żyjemy w świecie, w którym dobra są ograniczone. Zagadnienie to dotyczy zarówno każdego z nas odrębnie, jak i społeczeństwa, drobnych przedsiębiorców oraz rozwiniętych
organizacji o rozbudowanej strukturze.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Auditors in the danger zone

If the scope of audit – and the audit market – is to be widened, then the question of liability must be debated, says ACCA ’s technical head John Davies.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Ceny transferowe w grupach kapitałowych

Najważniejsze w ostatnim czasie regulacje dotyczące zagadnień cen transferowych (nowelizacja wytycznych OECD ) z zaznaczeniem ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw powiązanych oraz istotne z punktu widzenia cen transferowych procesów biznesowych, w szczególności związanych z przeprowadzaniem restrukturyzacji w obrębie grup kapitałowych.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Hurtownia danych ‑ magazyn informacji dla menedżerów

Nie jest tajemnicą, iż obecnie przewagę konkurencyjną zdobywa się poprzez szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w sferze zewnętrznej (otoczenie gospodarcze) i wewnętrznej (obszar firmy). Podstawą szybkiej i skutecznej reakcji jest posiadanie odpowiedniej informacji.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Budowa harmonogramu Gannta w MS Excel

Każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z zarządzaniem projektami,spotkał się z problemem wizualizacji procesu w ramach tzw. diagramu Gannta. Zadanie polega na tym, aby poszczególnym działaniom przypisać linię czasu i zaprezentować ją na wykresie.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Firmy windykacyjne zawsze będą miały dużo pracy

Rozmowa z dr Krzysztofem Matelą – Prezesem Zarządu EGB Investments SA, Przewodniczącym Rady Polskiego Związku Windykacji.

Czytaj więcej
nr 18/2011

Klucz do skutecznego zarządzania finansami

Rozmowa z Piotrem Pawlakiem - Dyrektorem Departamentu Controllingu w Żabka Polska SA. Pytamy o plany finansowe firmy, tajniki zarządzania kosztami oraz rolę i zadania Działu Controllingu w firmie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 18/2011

Rynek sie boi

Jednak rynek przestraszył się polityków, szczególnie tych, którzy mają szuflady pełne wspaniałych pomysłów na uzdrowienie gospodarki i złotych myśli ekonomicznych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 18/2011

Europejskie firmy powinny zmieniać podejście do finansowania

Europejskie przedsiębiorstwa mają ambitne plany rozwoju, ale aby je zrealizować, powinny zmienić podejście do finansowania swojej działalności – wynika z raportu pt. „Finanse przyszłości”, publikowanego przez bank HSBC i firmę doradczą PwC. Analizy przeprowadzone przez te instytucje pokazują, że w bilansach europejskich firm jest 120 mld euro niewykorzystanych środków, które mogłyby...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 18/2011

Polska w czołówce najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Polska zajęła 3. miejsce pod względem liczby miejsc pracy stworzonych dzięki bezpośrednim inwestycjom zagranicznym w 2010 r. – wynika z corocznego badania przygotowywanego przez firmę doradczą Ernst & Young. W ubiegłym roku inwestorzy zagraniczni zapewnili w naszym kraju 12,4 tys. miejsc pracy – więcej powstało w tym czasie tylko w Wielkiej Brytanii i Francji. Największymi inwestorami od lat są...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.