Finanse i Controlling 38/2015 (marzec-kwiecień)

Finanse i Controlling nr 38/2015 - Kapitał obrotowy netto

Kapitał obrotowy netto

Właściwe zarządzanie kapitałem obrotowym dla każdej firmy powinno stanowić priorytet. Krótkoterminowa utrata płynności nawet dla dużego, rentownego przedsiębiorstwa może zakończyć się bankructwem. Z kolei zbyt wysoki poziom kapitału obrotowego może prowadzić do powstania dodatkowych kosztów. W bieżącym numerze podpowiadamy, w jaki sposób skutecznie monitorować płynność finansową oraz jak wykorzystać politykę podatkową, aby zyskać dodatkowe środki finansowe.

W świecie, w którym każdego dnia bombardowani jesteśmy setkami informacji, wizualizacja danych ma ogromne znaczenie, szczególnie dla controllerów, którzy przygotowują raporty na potrzeby innych.

1 stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która rozszerzyła katalog jednostek zobligowanych do opracowania dokumentacji cen transferowych.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 38/2015

Metodologia planowania płynności finansowej

Metodologia planowania płynności finansowej

Każda organizacja, niezależnie od wielkości, powinna opracować i wdrożyć metodologię planowania płynności finansowej, a także monitorowania wykonania planów oraz analizowania odchyleń od wartości planowanych. Jakość danych „na wyjściu” zależy od danych „na wejściu”, a więc wprowadzonych do arkusza Excel/aplikacji IT na podstawie przyjętych założeń.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Wpływ „zmiany stanu produktów” na analizę finansową firmy

Analiza finansowa jest jedną z podstawowych technik oceny działalności przedsiębiorstw, szeroko wykorzystywaną zarówno dla potrzeb wewnętrznych (w procesie zarządzania), jak i przez otoczenie jednostki (przez kredytodawców, inwestorów, kontrahentów itd.). Ale czy sporządzając taką analizę, powinniśmy bezkrytycznie wykorzystywać dane finansowe, jakie jednostka prezentuje w swoim sprawozdaniu finansowym?...

Czytaj więcej
nr 38/2015

Przegląd produktów inwestycyjnych

Przegląd produktów inwestycyjnych

Na rynku istnieje wiele produktów inwestycyjnych oferowanych przedsiębiorstwom przez banki oraz inne instytucje zajmujące się ich świadczeniem. Na co zwrócić uwagę, decydując się na nabycie jednego z nich? Inwestycja to dobrowolna rezygnacja z obecnych i pewnych korzyści na rzecz przyszłych, niepewnych i obarczonych ryzykiem.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Praktyczne metody poprawiania wskaźnika rotacji należności

Wskaźnik rotacji należności jest jednym z ważniejszych wskaźników badanych w ramach analizy finansowej. Czy umiemy prawidłowo go odczytać? Czy wyciągamy właściwe wnioski? Szybko zmieniające się realia wymuszają na przedsiębiorcach nie tylko znakomitą znajomość rynku, ale również dogłębne monitorowanie i analizowanie działań oraz kondycji firmy.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Podatkowy efekt odsetkowy. Wpływ podatków na kapitał obrotowy netto

Prawidłowo prowadzona polityka podatkowa spółki może przynieść wymierne efekty w postaci dodatkowych środków pieniężnych, które mogą być przeznaczane na bieżącą działalność operacyjną, a w skrajnych przypadkach uchronić ją od kłopotów finansowych czy bankructwa.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Wpływ regulacji i zasad rachunkowości przedsiębiorstwa na efektywność systemu controllingowego

Jak unikać zagrożenia związanego z prowadzeniem dokładnych kalkulacji na podstawie niedokładnych bądź błędnych danych? Jak zapewnić odpowiednią jakość informacyjną raportów controllingowych? Odpowiedzi na te pytania stanowią cenną wskazówkę zarówno dla architektów, jak i dla użytkowników systemu controllingowego.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Zmiany w obowiązkach płatnika w 2015 r.

Nowelizacja przepisów prawa podatkowego, obowiązująca od stycznia 2015 r., skutkuje m.in. zmianą terminów i formy składania zeznań i deklaracji podatkowych. Na co trzeba zwrócić uwagę, sporządzając deklaracje i informacje podatkowe za 2014 r.?

Czytaj więcej
nr 38/2015

Wierzytelności nieściągalne a podatki

Praktycznie każda firma boryka się z problemem nierzetelnych kontrahentów. Często ściągnięcie wierzytelności od dłużników jest niemożliwe. Jak w takim przypadku zminimalizować straty?

Czytaj więcej
nr 38/2015

Dokumentacja cen transferowych po nowemu

Dokumentacja cen transferowych po nowemu

Katalog jednostek zobligowanych do opracowania dokumentacji cen transferowych poszerzył się właśnie o podatników zawierających umowy ze spółkami osobowymi. Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz....

Czytaj więcej
nr 38/2015

Opodatkowanie kontraktów menedżerskich

Opodatkowanie kontraktów menedżerskich

Niezwykle popularne jest zatrudnianie osób zarządzających firmami na podstawie kontraktu menedżerskiego. Kwestia ta od lat budzi wątpliwości i jest powodem częstych sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi, które mają swój finał przed sądem.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Poziom dojrzałości rachunków kosztów w polskich przedsiębiorstwach

Mając na uwadze rosnące potrzeby informacyjne zarządzających, krytykę założeń tradycyjnego rachunku kosztów oraz światowy rozwój nowoczesnych koncepcji zasobowo-procesowego rachunku kosztów, warto postawić pytanie: jaki jest obecnie poziom zaawansowania stosowanych rachunków kosztów w przedsiębiorstwach działających w Polsce?

Czytaj więcej
nr 38/2015

Perspektywy rozwoju rynku funduszy hedge

Perspektywy rozwoju rynku funduszy hedge

Podstawowym celem działalności funduszu hedgingowego jest realizacja ponadprzeciętnej stopy zwrotu z inwestycji przy akceptacji podwyższonego ryzyka. Fundusz hedgingowy (hedge fund) to rodzaj funduszu inwestycyjnego (instytucji zbiorowego inwestowania kapitału) o charakterze arbitrażowym, zorientowanego na zysk w warunkach ograniczenia ryzyka wahań cen.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Along the entire value chain

Along the entire value chain

Here at the Dream Factory of the International Controller Association, we understand the term Big Data as being the analysis and real-time processing of large, unstructured and continuously flowing data from a wide range of different sources. At the forefront of this is the creation of credible information which then forms the basis for decisions which create benefit. A look at the real world shows...

Czytaj więcej
nr 38/2015

Controlling produkcji

Controlling produkcji

W sytuacji szybkiego postępu technologicznego oraz indywidualizacji wymagań klientów przedsiębiorstwa produkcyjne muszą szukać sposobów na utrzymanie swojej pozycji na rynku. Pomóc w tym mogą narzędzia wykorzystywane w controllingu produkcji.

Czytaj więcej
nr 38/2015

Wizualizacja danych na usługach controllera

Wizualizacja danych na usługach controllera

Wizualizacja danych w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu. Wszyscy bombardowani jesteśmy coraz większą ilością informacji, których nie nadążamy przetwarzać. Jednocześnie informacje te są nam podawane w postaci najtrudniejszej do przetworzenia. Dlaczego najtrudniejszej? – tutaj musimy cofnąć się o kilkadziesiąt tysięcy lat...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 38/2015

Każda konsolidacja jest inna

Każda konsolidacja jest inna

Rozmowa z RADOSŁAWEM KOZIEJĄ, wiceprezesem zarządu i dyrektorem Codec Systems sp. z o.o.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 38/2015

Demokratyczny strajk

Strajk jako cywilizowana forma protestu powoli zanika. Cała nadzieja w studentach, którzy powinni wpaść na pomysł strajku w sprawie poprawy warunków studiowania” – takie słowa pewnego socjologa i politologa przeczytałem w jednym z czołowych dzienników. Życie, jak zawsze, jest najlepszym weryfikatorem naszych myśli, a słowa te nie padły bynajmniej w zamierzchłych czasach. Wypowiedziane zostały kilka...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 38/2015

IX Międzynarodowy Kongres Controllerów

Big Data – big challenge to hasło IX Międzynarodowego Kongresu Controllerów, który w dniach 23-24 kwietnia 2015 roku odbędzie się w Poznaniu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 38/2015

Polska staje się za ciasna dla rodzimych inwestorów

Polska staje się za ciasna dla rodzimych inwestorów

Polskie firmy widzą znacznie większe możliwości rozwoju na nowych rynkach niż firmy światowe. Co czwarty krajowy przedsiębiorca zamierza rozpocząć działalność na rynku zagranicznym. Z sondy przeprowadzonej wśród firm będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika, że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 38/2015

Nowe zasady rozliczania użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

Nowe zasady rozliczania użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

Rozliczanie korzystania z auta służbowego do celów prywatnych od stycznia jest znacznie prostsze niż dotychczas. Zgodnie z ustawą z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, miesięczna kwota podatku rozliczana jest ryczałtem i zależy od pojemności silnika. Problematyczna pozostanie jednak kwestia rozliczania paliwa.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.