Finanse i Controlling 12/2010 (listopad)

Finanse i Controlling nr 12/2010 - Audyt podatkowy

Audyt podatkowy

Audyt podatkowy ma na celu wskazanie zagrożeń i obszarów ryzyka w zakresie podatków oraz identyfikację ewentualnych oszczędności i wskazanie kierunków dalszej polityki podatkowej przedsiębiorstwa. Dzięki audytowi przedsiębiorca zyskuje czas na podjęcie stosownych działań umożliwiających dokonanie odpowiednich korekt. W bieżącym numerze pod lupę bierzemy obszary, które podlegają szczególnej kontroli, a także możliwe do zastosowania narzędzia audytu oraz dobre praktyki współpracy z biegłym rewidentem.

Ponadto, jak co miesiąc, znajdą Państwo w numerze dwa ekskluzywne wywiady. Z Andrzejem Bratkowskim, członkiem Rady Polityki Pieniężnej rozmawiamy o działaniach Rady, stopach procentowych i polityce kursowej oraz o perspektywach na rok 2011. Poruszamy także kwestię długu publicznego oraz rozważamy, czy przydałaby się nam polska Margaret Tchatcher. Natomiast w rozmowie z Januszem Jankowiakiem – głównym ekonomistą Polskiej Rady Biznesu pytamy o drugą falę kryzysu, sytuację na światowych i krajowych rynkach finansowych, o polską politykę fiskalną oraz losy złotego i o podatek VAT.

Polecam także Państwu artykuł, w którym biegły rewident omawia – na przykładach – najczęściej spotykane czynniki, które mogą obniżyć wiarygodność i użyteczność informacji finansowej oraz wskazuje, jak przed takimi czynnikami należy się bronić.

Dzięki długotrwałej współpracy z prestiżowym stowarzyszeniem ACCA, w numerze, jak co miesiąc publikujemy kolejne studia przypadku, opracowane przez członków tego stowarzyszenia, wraz z licznymi kalkulacjami i obliczeniami.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 12/2010

Efektywna współpraca Komitetów Audytu z biegłym rewidentem – konieczność, szansa czy wyzwanie?

Historia funkcjonowania Komitetów Audytu w warunkach polskich jest stosunkowo krótka. Jeszcze do niedawna Komitety Audytu funkcjonowały w spółkach publicznych wyłącznie w oparciu o rekomendację zawartą w zasadach ładu korporacyjnego Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych opracowanych pod nazwą „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW”. 

Czytaj więcej
nr 12/2010

Audyt podatkowy – luksus czy konieczność?

Audyt podatkowy jest, obok optymalizacji podatkowej, jednym z najbardziej zaawansowanych elementów procesu budowy optymalnego systemu obciążeń podatkowych jednostki i obsługi ich dokumentacji. Polega on na analizie działalności firmy pod kątem występowania ewentualnych ryzyk podatkowych, zweryfikowania sposobu postępowania jednostki w odniesieniu do tych ryzyk, a także sprawdzeniu zasad w zakresie...

Czytaj więcej
nr 12/2010

Biegły rewident a wiarygodność i użyteczność informacji finansowej

W czasach niepewności i kryzysu na znaczeniu zyskuje wiarygodność informacji finansowych. Wiarygodne sprawozdanie finansowe nie tylko pozwala na rzetelną ocenę spółki przez obecnych i potencjalnych inwestorów, ale także zmniejsza asymetrię informacji pomiędzy kierownictwem spółki, a jej otoczeniem zewnętrznym. Dzięki temu wzrasta zaufanie do spółki i osób nią zarządzających, co w konsekwencji podwyższa...

Czytaj więcej
nr 12/2010

Aktywne planowanie podatkowe finansowania spółki ‑ przykłady

Większość firm kalkuluje swe zobowiązania podatkowe post factum, tj. po dokonaniu transakcji, na koniec miesiąca czy wręcz roku. W doskonale prosperujących finansowo podmiotach, generujących
znaczącą nadwyżkę wpływów gotówkowych, nie jest to, teoretycznie, szczególnym czynnikiem ryzyka, gdyż w założeniu podatki uszczuplają co najwyżej dochody firmy.

Czytaj więcej
nr 12/2010

Podatkowe aspekty aportu do spółki komandytowej

Jak zwiększyć odpisy amortyzacyjne? Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy przy sprzedaży środka trwałego? W ciągu ostatnich kilku lat wielu doradców podatkowych wskazałoby następującą odpowiedź na zadane pytania: wnieść nieruchomość (zarejestrowany znak towarowy) aportem do spółki komandytowej lub innej spółki osobowej.

Czytaj więcej
nr 12/2010

Cash Pooling

Zarządzanie płynnością finansową, to obok tworzenia wartości dla akcjonariuszy główny cel zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Coraz częściej jednak forma organizacyjna nie jest jednoznaczna z formą prawną. Zwłaszcza w przypadku zróżnicowanej działalności lub realizacji inwestycji w ramach tzw. „Project Finance” praktykowane jest powoływanie odrębnych spółek zależnych i funkcjonowanie w ramach grup...

Czytaj więcej
nr 12/2010

Strategiczna analiza zagrożeń działalności przedsiębiorstwa ‑ metody i techniki pomiaru oraz oceny ryzyka

Dnia 10 stycznia 49 r. p.n.e. Juliusz Cezar wraz ze swoją armią stanął nad rzeką rozgraniczającą Italię i Galię. Przekroczenie jej oznaczało wojnę domową i walkę przeciwko Pompejuszowi. Wódz podjął wówczas najważniejszą dla siebie i nieodwracalną decyzję. Dał znak do rozpoczęcia przeprawy przez Rubikon, krzycząc do swoich legionów: Alea iacta est - kości zostały rzucone. W ten sposób rozpoczęła się...

Czytaj więcej
nr 12/2010

O due diligence w praktyce

Due diligence to dosłownie „należyta staranność”. Termin ten w praktyce biznesowej oznacza kompleks działań mających na celu pozyskanie jak najpełniejszej wiedzy o sytuacji określonego podmiotu w związku z planowaną transakcją dotyczącą jego sfery majątkowej. Due diligence może dotykać różnych obszarów działalności lub też skupiać się na wybranych aspektach. Standardowo dotyczy sytuacji finansowej...

Czytaj więcej
nr 12/2010

Wykorzystanie arkusza Excel w wycenie goodwill

Termin goodwill reprezentuje trudno mierzalne i niematerialne wartości przedsiębiorstwa, niedające się w prosty sposób przypisać jego aktywom ujmowanym w bilansie. Wartość firmy jest istotnym składnikiem przedsiębiorstwa, gdyż może znacznie podnieść jego siłę oddziaływania na otoczenie rynkowe. Z uwagi na złożoność zagadnienia i jego niejednorodne traktowanie w praktyce występują duże trudności w jego...

Czytaj więcej
nr 12/2010

Jak sprzedać, aby nie stracić ‑ zysk realny czy tylko na papierze?

Generalnie każda firma prowadząca działalność gospodarczą stara się i dąży do tego, aby tę działalność prowadzić w sposób pozwalający na osiągnięcie zysku. W sytuacji przeciwnej, tj. braku zysku lub ponoszenia straty prowadzenie działalności gospodarczej nie miałoby ekonomicznego sensu i uzasadnienia dla racjonalnego przedsiębiorcy. 

Czytaj więcej
nr 12/2010

Czy w Polsce wystawimy grecką tragedię?

Rozmowa z Andrzejem Bratkowskim - członkiem Rady Polityki Pieniężnej rozmawiamy o działaniach Rady, stopach procentowych i polityce kursowej oraz o perspektywach na rok 2011. Poruszamy ponadto kwestię długu publicznego oraz rozważamy, czy przydałaby się nam polska Margaret Tchatcher..

Czytaj więcej
nr 12/2010

Diagnoza jest łatwiejsza niż terapia

Rozmowa z Januszem Jankowiakiem - ekonomistą Polskiej Rady Biznesu. pytamy o drugą falę kryzysu, sytuację na światowych i krajowych rynkach finansowych, o polską politykę fiskalną i losy złotego. Rozmawiamy także o podatku VAT i najbliższej przyszłości.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2010

Co się dzieje w Europie?

Trwa walka populizmu z rozumem, utopii z rzeczywistością, a stawką są miliardy euro, dolarów i funtów. „Jesień ludów” rywalizuje z księgowymi stojącymi na straży stanu państwowej kasy. Padają wielkie słowa o odpowiedzialności, a rzecz jest bardziej banalna i sprowadza się do pytania: czy Europa pozwoli zbyt daleko uciec Stanom Zjednoczonym i czy obroni się przed Chinami i Indiami. Wielki...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2010

Deficyt budżetowy w kryzysie: tanie państwo zamiast podwyżek podatków

Wyniki najnowszego raportu Firmy Doradczej KPMG „Meeting the Deficit Challenge. Strategies for Fiscal Sustainability“
 

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2010

Polskie firmy zwiększą nakłady na inwestycje i zatrudnienie

80 % kadry kierowniczej w Polsce pozytywnie ocenia perspektywy finansowe dla swojej firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Taki sam odsetek badanych widzi możliwości dla wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek. 

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.