Tak jak synonimem butów sportowych jest marka Adidas, tak tez mówiąć "Excel", mamy na myśli arkusz kalkulacyjny. Stał się on nieodzownym narzędziem pracy każdego finansisty. Umiejętność posługiwania się kalkulatorem finanansowym, tak niezbędna wcześniej, jest obecnie swego rodzaju dodatkiem, natomiast wiedza na temat Excela stanowi warunek konieczny jakiegokolwiek działania w sferze finansów przedsiębiorstwa.

Budżety przygotowywane są w formie arkuszy, w arkuszach przygotowywane są sprawozdania finansowe, a kalkulacje efektywności i analizy scenariuszy nie byłyby możliwe bez funkcjonalności Excela.

Pierwsza wersja programu dla Windows zadebiutowała w 1987 r. (źródło: Wikipedia) i od razu stała się przebojem. W swojej podstawowej postaci stanowiła bowiem odpowiednik olbrzymiego arkusza papieru z naniesioną tabelą. Funkcjonalność polegała na możliwości wzajemnego łączenia komórek tabeli dla celów przygotowania kalkulacji. Tak też jest do dzisiaj, z tym że do tych funkcjonalności dołączono szereg usprawnień umożliwiających bardziej efektywną prezentację informacji, współpracę z bazami danych, szereg unikatowych funkcji oraz własne środowisko programistyczne.

Wraz z dynamicznym rozwojem systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem MS Excel torpedowany jest zarzutami o brak efektywności i statyczne podejście do analizy. W większości prezentacji dotyczących systemów Business Intelligence (BI) główny wątek prezentacji dotyczy porównania i dyskwalifikacji Excela na tle rozwiązania BI. W tej walce jednak arkusz kalkulacyjny wydaje się być wysoce odporny i wysoko trzyma gardę. Niektórzy wręcz twierdzą, że wygrywa tę batalię.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.