Wywiad z Piotrem Mikrutem prezesem fabryki farb i lakierów "Śnieżka". Rozmawiamy o najważniejszych problemach polskich eksporterów, sposobach zabezpieczania się przed ryzykiem wahań kursowych oraz metodach obrony pozycji firmy na rynku w czasach dekoniunktury.

Co oznacza dla Pana nagroda Przedsiębiorcy Roku 2009?

Jestem bardzo wdzięczny za przyznanie mi tej ważnej nagrody, jednak chciałbym podkreślić, że nie odbieram jej osobiście, chociaż taki ma charakter. Uważam, że ta nagroda jest w pewien sposób dowodem uznania dla całego zespołu Śnieżki – począwszy od założycieli, poprzez zarząd, dyrektorów, a skończywszy na pozostałych pracownikach. Odbieramy ją jako wyróżnienie i docenienie całej firmy i jej zespołu.

Jakie cechy Pana zdaniem powinien posiadać przedsiębiorca roku, taki przedsiębiorczy prezes?

Nie uważam, że jest jeden zestaw cech takiego przedsiębiorcy, tak jak nie uważam, że jest jedna słuszna droga rozwoju firmy, czy też jeden słuszny styl zarządzania. Jest wiele różnych rozwiązań, które mogą być w różnym stopniu efektywne w zależności od warunków i ludzi. Natomiast tym, co uważam za kluczowe, są zdolności kierownicze – takie zdolności przywódcze, organizacyjne, doskonałe zrozumienie procesów komunikacji i motywacji. Myślę, że w przypadku firm, które rozwijają się w sposób podobny do Śnieżki, czyli takich, które były zakładane od zera lub też w dużym tempie wyrastają z bardzo małych przedsiębiorstw, kluczową sprawą jest decentralizacja zarządzania i umiejętność delegowania kompetencji decyzyjnych na niższe szczeble. Wydaje mi się, że wiele firm ma z tym problem – bardzo często w firmach, które szybko urosły, zdarza się, że właściciel czy też współwłaściciel jest przyzwyczajony do tego, że samodzielnie podejmuje wszystkie kluczowe decyzje. Z czasem musi się to zmienić, bo na pewnym etapie może stać się barierą w rozwoju takiej firmy. Niezbędna jest również odwaga w podejmowaniu decyzji i braniu odpowiedzialności za te decyzje, a ta druga jest czasami nawet ważniejsza. W każdej formie działalności istotna jest również odpowiednia ocena ryzyka.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.