W działalności gospodarczej, szczególnie w tak specyficznych warunkach, jak obecne, płynność finansowa nabiera znacznie większego znaczenia aniżeli rentowność. Firmy, które swoją działalność organizują jako proces kojarzenia usług B2B, muszą przede wszystkim odpowiednio skorelować strumienie płatności.

Gdy wydłuża się okres między datą spływu należności a obowiązkiem uregulowania zobowiązań, firma zmuszona jest do zapewnienia odpowiedniego kapitału obrotowego. Przy rachunkowości bilansowej i podatkowej różnice te nie mają tak dużego znaczenia, ponieważ nominalna wartość usługi pozostaje taka sama, a różne będą jedynie terminy płatności (pomijając kwestię marży handlowej). Problemem jest więc obliczenie faktycznego kosztu, jaki powstaje w związku z tą luką w terminach płatności oraz sposobu efektywnego zarządzania tym problemem. Rozwiązaniem jest przyjęcie polityki skonta. Polega ona na zaoferowaniu podwykonawcy odpowiedniego skonta, czyli de facto zmniejszenia kwoty zobowiązania w zamian za korzystny (krótszy) termin płatności. Logika takiego postępowania z jednej strony wydłuża efektywny okres oczekiwania na gotówkę, ale z drugiej równoważy koszty finansowe zachowania płynności. W wielu przypadkach zastosowane skonto pozwoli na osiągnięcie dodatkowych korzyści w postaci różnicy między kwotą korekty zobowiązania a kosztami odsetkowymi zapewnienia płynności w okresie oczekiwania na zapłatę należności.

Analitycznym rozwiązaniem tego problemu może być arkusz MS Excel, który umożliwi obliczenie kosztów zachowania płynności, określenie efektu skonta oraz kalkulację progu płynności, czyli takiego poziomu skonta, które zrównoważy przychody i koszty rozliczenia. Na Rys. 1. przedstawiono proponowany arkusz.

 

Po lewej stronie zebrane zostały wszystkie dane wejściowe do kalkulacji, czyli:

  • wartość rozliczanego zlecenia,
  • okres płatności od zleceniodawcy,
  • warunki rozliczenia pierwotnego ze zleceniobiorcą,
  • warunki skonta (okres płatności i procent skonta),
  • pole wyboru, czy wybrano opcje skonta – tak lub nie.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Na zawodzie biegłego rewidenta, który jest zawodem zaufania publicznego, ciąży obowiązek rzetelnego oraz prawidłowego wykonywania swojej pracy, utrzymując tym samym wysoką jakość przeprowadzanego badania sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu natury

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu  natury

Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara, jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.