Jak wynika z raportu Coface, w ciągu minionych dziewięciu miesięcy upadło około 479 firm, co stanowi wzrost o 56,8% wobec tego samego okresu w roku ubiegłym.

Po pierwszym kwartale zanotowano wzrost na poziomie 25%, który podniósł się po pięciu miesiącach do 41%. Na szczęście od końca pierwszego półrocza utrzymuje się on i nie przekracza 58%. Jest to związane z wyhamowaniem wzrostu liczby upadłości i polepszeniem koniunktury na rynku detalicznym (spożywczym i farmaceutycznym).

Polepszyła się sytuacja firm z branży stalowej i budowlanej, które obecnie zwiększają swoje obroty. Natomiast zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego i maszynowego. Przedsiębiorstwa te realizują obecnie mniej zamówień, obarczone są także dużymi kosztami stałymi oraz brakiem spłaty należności od innych przedsiębiorstw, które również borykają się z kłopotami finansowymi. Przykładem takiej sytuacji są Zakłady Cegielskiego z Poznania, które z powodu postawienia w stan upadłości polskich stoczni znalazły się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Mimo że odnotowuje się także wzrost wskaźników, m.in. dotyczących nastrojów konsumenckich i produkcji, nie znaczy to jeszcze, że polepszyła się wypłacalność firm i regulowanie przez nie należności. Firmy ciągle borykają się z zachowaniem płynności finansowej. Aby zaradzić tej sytuacji, coraz częściej upatrują swój sukces w szybszym odzyskaniu swoich należności i zwracają się o pomoc do firm windykacyjnych.

Jaskółką zwiastującą koniec kryzysu mogą być opublikowane przez GUS dane dotyczące krajowego PKB, który wzrósł w drugim kwartale o 1,1%.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.