Wraz z rozwojem przedsiębiorstw, podnoszeniem się poziomu kwalifikacji i doświadczenia pracowników oraz kadry zarządczej, stajemy nierzadko w obliczu sytuacji, w której model controllingowy - skuteczny jeszcze jakiś czas temu - przestaje odpowiadać wymaganiom kadry zarządczej, rynku czy banków udzielających finansowania.

Często jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że „stary dobry Excel” przestaje być wystarczającym narzędziem i zaczynamy się zastanawiać, czym go zastąpić. Na co należy zwrócić zatem szczególną uwagę, próbując rozwiązać te kwestie, i jakich błędów uniknąć.

Przejście do gospodarki rynkowej, którego symboliczną 20. rocznicę obchodzimy w tym roku, można potraktować jako moment, od którego rozpoczęła się budowa nowoczesnego controllingu w Polsce. Początkowo były to nieśmiałe próby; w firmach z udziałem kapitału zagranicznego sprowadzały się najczęściej do implementacji modelu controllingowego spółki matki, która funkcjonując przez lata w gospodarce rynkowej, miała czas na zbudowanie i przetestowanie go „w boju”. W tym samym czasie zaczęły się pojawiać systemy komputerowe, instalowane początkowo wyspowo, tj. obejmujące wąskie wycinki działalności biznesowej, a z czasem coraz bardziej zintegrowane i kompletne. Wraz z rozwojem gospodarki rynkowej i komputeryzacji zapotrzebowanie na rzetelną informację controllingową stopniowo wzrastało, a gasnący – miejmy nadzieję – właśnie powoli kryzys stał się kolejnym dowodem na to, że szczegółowa wiedza controllingowa może być tym, co pozwoli firmie przetrwać najtrudniejsze chwile. Ci, którzy wiedzieli, na czym i na kim zarabiają, mieli większą szansę przetrwać, niż ci, dla których jedynymi wyznacznikami kondycji firmy były zysk netto z ostatniego sprawozdania finansowego i bieżący stan konta. Jedno stało się pewne: bez dobrego, spójnego modelu controllingowego, odpowiadającego realnym potrzebom firmy i specyfice jej działania oraz wspartego właściwymi narzędziami oferującymi przekrojową informację trudno jest funkcjonować, a ryzyko prowadzenia działalności znacznie wzrasta.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.