GPW w Warszawie drugim po Londynie rynkiem w Europie pod względem liczby debiutów oraz ósmym pod względem wartości pierwszych ofert publicznych.

Najnowsza kwartalna ankieta PricewaterhouseCoopers dotycząca debiutów giełdowych (IPO Watch Europe), badająca zarówno liczbę, jak i wartość pierwszych ofert publicznych (Initial Public Offering – IPO) na najważniejszych giełdach europejskich, wskazuje, że giełda londyńska odzyskała pozycję lidera pierwszych ofert publicznych w pierwszym kwartale 2010 r. i tym samym pomogła Europie wyprzedzić giełdy amerykańskie zarówno pod względem liczby, jak i wartości IPO.

W pierwszym kwartale 2010 r. na rynkach europejskich odnotowano 77 IPO o łącznej wartości 4 671 000 euro, podczas gdy w ciągu trzech ostatnich miesięcy 2009 r. w drodze 55 IPO pozyskano 5 247 000 euro. W obu wymienionych okresach odnotowano znaczącą poprawę w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r. (zaledwie 16 IPO o łącznej wartości 35 000 000 euro), kiedy to giełdy papierów wartościowych w Europie mocno ucierpiały z powodu recesji i globalnej utraty zaufania do rynków kapitałowych.

Dla porównania, na rynkach amerykańskich w pierwszym kwartale 2010 r. odnotowano 27 IPO o łącznej wartości 2 968 000 euro, co jest wynikiem dużo gorszym w stosunku do ostatniego kwartału 2009 r. (35 IPO i 11 557 000 euro pozyskanego kapitału). Po raz pierwszy od czwartego kwartału 2008 r. wartość ofert pierwotnych w Europie była wyższa od wartości IPO na giełdach amerykańskich.

Liderem rynków europejskich w tym kwartale zarówno pod względem liczby debiutów, jak i łącznej wartości ofert był rynek londyński, na którym odnotowano 20 IPO o łącznej wartości 2 092 000 euro, w porównaniu do 14 IPO o łącznej wartości 951 000 000 euro w czwartym kwartale 2009 r. Rynek główny przyciągnął jedenaście debiutów, w przypadku których łączna wartość ofert wyniosła 1 816 000 euro. Z kolei na rynku AIM odnotowano 8 IPO o łącznej wartości 240 000 000 euro w porównaniu do 9 IPO o łącznej wartości 388 000 000 euro w czwartym kwartale 2009 r. Największymi ofertami przeprowadzonymi na rynku londyńskim były IPO spółek African Barrick Gold Ltd (działalność wydobywcza) oraz Horizon Acquisition Co. Plc. (usługi finansowe). Oferty te, o łącznej wartości 1 102 000 euro, uplasowały się odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu wśród największych IPO w Europie w tym kwartale.

Filip Gorczyca, manager w zespole ds. rynków kapitałowych PricewaterhouseCoopers, stwierdził:

„Na europejskich rynkach IPO obserwujemy stopniowy powrót aktywności, jednak inwestorzy wciąż są ostrożni i w obliczu niepewności co do dalszego rozwoju sytuacji gospodarczej zwracają baczną uwagę na wyceny akcji. Z jednej strony w pierwszym kwartale niektóre oferty nie powiodły się, jednak z drugiej strony wielu spółkom udało się pozyskać z rynku znaczące kwoty. Przeważnie było to możliwe dzięki zaproponowaniu atrakcyjnej ceny emisyjnej, gdyż rynek IPO w Europie wciąż pozostaje rynkiem kupujących”.

Pod względem wartości ofert w pierwszym kwartale 2010 r. drugie miejsce (po Londynie) wśród europejskich rynków zajęła Deutsche Börse, na której przeprowadzono 8 IPO o łącznej wartości 1 745 000 euro, co stanowiło znaczącą poprawę w porównaniu do czwartego kwartału 2009 r., kiedy to odnotowano zaledwie 1 IPO o wartości 48 000 000 euro. Tak duży wzrost łącznej wartości IPO to głównie efekt dwóch ofert – spółki telekomunikacyjnej Kabel Deutschland Holding AG oraz spółki z sektora produktów i usług przemysłowych Brenntag AG – których łączna wartość wyniosła 1 310 000 euro i które okazały się dwoma największymi IPO w Europie w tym kwartale.

Na NYSE Euronext odnotowano 8 IPO o łącznej wartości 303 000 000 euro, co oznacza spadek na trzecie miejsce z pozycji lidera zajmowanej przez ten rynek w czwartym kwartale 2009 r., kiedy to miało miejsce 6 IPO o łącznej wartości 1 907 000 euro.

Jacek Socha, partner i wiceprezes PricewaterhouseCoopers w Polsce, dodał:

„Zaufanie do rynków kapitałowych w Europie jest cały czas dość kruche, istnieją również obawy związane z zadłużeniem sektora publicznego oraz niestabilną sytuacją polityczną w niektórych krajach. Stąd bardzo trudno jest prognozować, kiedy nastąpi trwały powrót koniunktury na europejskim rynku IPO. Nasze wcześniejsze prognozy wskazujące na drugi kwartał 2010 r. spełnią się tylko wtedy, jeśli na rynek powróci zaufanie i zmniejszy się niepewność co do dalszych losów światowej gospodarki”.

Wśród pozostałych giełd europejskich, w Luksemburgu miało miejsce 9 IPO o łącznej wartości 195 000 000 euro w porównaniu do takiej samej liczby debiutów o łącznej wartości ofert 709 000 000 euro odnotowanych w poprzednim kwartale. Liczba i wartość ofert w pierwszym kwartale 2010 r. była jednak znacznie wyższa w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy to odnotowano 2 IPO o łącznej wartości 27 000 000 euro.

Na Borsa Italiana, należącej do London Stock Exchange, odnotowano zaledwie trzy debiuty na rynku AIM o łącznej wartości ofert 10 000 000 euro. Na giełdach norweskich (Oslo Børs oraz Axess) zadebiutowały cztery spółki, pozyskując 142 000 000 euro (w porównaniu do 1 IPO o wartości 7 000 000 euro w czwartym kwartale 2009 r.). Na rynku NASDAQ OMX odnotowano 6 IPO o łącznej wartości 99 000 000 euro (w porównaniu do trzech ofert o łącznej wartości 38 000 000 euro w czwartym kwartale 2009 r.), podczas gdy na giełdzie w Wiedniu zadebiutowały dwie spółki, pozyskując łącznie 38 000 000 euro (w minionym kwartale na Wiener Börse nie odnotowano żadnego IPO). Na hiszpańskich giełdach BME odnotowano 2 IPOo łącznej wartości 15 000 000 euro (w porównaniu do zaledwie 1 IPO o wartości 12 000 000 euro w poprzednim kwartale). Na giełdach w Grecji, Szwajcarii oraz Irlandii w minionym kwartale nie odnotowano żadnego debiutu.

Komentarz do rynku polskiego

Warszawa po raz kolejny w czołówce najaktywniejszych rynków IPO w Europie pod względem liczby ofert pierwotnych dzięki czternastu debiutom na rynku NewConnect. W pierwszym kwartale 2010 r. GPW w Warszawie była drugim po Londynie rynkiem w Europie pod względem liczby debiutów oraz ósmym pod względem wartości pierwszych ofert publicznych. Tradycyjnie już początek roku cechowała niska aktywność na rynku IPO zarówno w Polsce, jak i na innych rynkach europejskich. W okresie od stycznia do marca 2010 r. na warszawskim parkiecie zadebiutowało 15 spółek. Oznacza to nieznaczny spadek w stosunku do czwartego kwartału 2009 r., kiedy to odnotowano szesnaście debiutów, ale jednocześnie znaczący wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy to miało miejsce jedynie 6 IPO.

Łączna wartość ofert przeprowadzonych na giełdzie w Warszawie w pierwszym kwartale 2010 r. wyniosła 32 000 000 euro i stanowiła zaledwie 0,7% wartości wszystkich IPO odnotowanych w tym czasie na najważniejszych giełdach europejskich. To znaczący spadek w stosunku do 1 454 000 euro odnotowanych w czwartym kwartale 2009 r. (głównie za sprawą oferty PGE Polskiej Grupy Energetycznej o wartości 1 407 000 euro, która była największym IPO w Europie w 2009 r.). Jednocześnie odnotowano wzrost w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r., kiedy to łączna wartość ofert wyniosła jedynie 7 000 000 euro. Na stosunkowo niską łączną wartość IPO na GPW w pierwszym kwartale 2010 r. wpłynął fakt, iż zaledwie jedna spółka zadebiutowała na rynku głównym, przyciągającym z reguły oferty o większej wartości niż rynek alternatywny.

Największym IPO w Warszawie w pierwszym kwartale 2010 r. była oferta o wartości 24 000 000 euro, przeprowadzona na rynku głównym przez spółkę EKO Holding, zajmującą się handlem detalicznym. Oferta ta była jednocześnie jedynym IPO na rynku głównym GPW. Spółki debiutujące w tym okresie na rynku NewConnect pozyskały łącznie 8 000 000 euro, przy czym średnia wartość oferty wyniosła zaledwie 0,6 000 000 euro, a tylko w jednym przypadku (Black Pearl Capital) przekroczyła kwotę 1 000 000 euro. W jednym przypadku (Agroma) miało miejsce tylko dopuszczenie akcji do obrotu, bez przeprowadzenia oferty.

Odnosząc się do perspektyw i zmian na rynku w najbliższym czasie Jacek Socha, wiceprezes PricewaterhouseCoopers w Polsce, dodał:

„Obecna sytuacja zdaje się potwierdzać nasze wcześniejsze prognozy dotyczące powrotu do szerszej aktywności na rynku IPO w Warszawie w 2010 r. Pierwszy kwartał nie przyniósł jeszcze wprawdzie spektakularnych debiutów, ale wcześniejsze zapowiedzi pierwszych ofert publicznych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa (w tym przede wszystkim PZU oraz Tauron Polska Energia) zaczynają nabierać realnych kształtów i jeśli dojdą do skutku, to znacząco wpłyną na pozycję warszawskiego rynku w Europie w nadchodzących miesiącach. Na uwagę zasługują także przeprowadzane oferty wtórne (w tym m.in. emisja akcji Banku Millennium przeprowadzona w styczniu 2010 r. czy przygotowywana obecnie emisja akcji BRE Banku), które również wzbudzają znaczne zainteresowanie inwestorów i podkreślają wiodącą rolę GPW wśród rynków naszego regionu. Należy oczekiwać, że rok 2010 upłynie pod znakiem dużych IPO, jednak liczne zapowiedzi debiutów mniejszych podmiotów pokazują, że na rynku bez wątpienia jest wciąż miejsce i dla takich spółek. Spodziewana aktywność na warszawskim parkiecie daje podstawy sądzić, że nasza giełda może w 2010 r. okazać się wiodącym rynkiem IPO w Europie”.

Ludwik Sobolewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie:

„Wyniki pierwszego kwartału to dobry początek roku, który powinien być wyjątkowo udany, jeśli chodzi o debiuty giełdowe na rynkach akcji GPW. Ten pierwszy kwartał wyraźnie ciągnął rynek NewConnect, co zresztą jest w harmonii z wysokimi obrotami na tym rynku, który pod tym względem zaczyna konkurować z segmentem mniejszych spółek na rynku regulowanym. Natomiast kolejne kwartały z pewnością upłyną pod znakiem wielkich debiutów na dużej giełdzie”.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.