Ostatni kwartał roku to w większości firm okres wzmożonej pracy departamentów finansowych i księgowych. Jest to czas, kiedy podejmowane są ostatnie decyzje dotyczące zamknięcia roku, trwają przygotowania do audytu. Jest to również ten moment, w którym z dużym prawdopodobieństwem znany jest wynik roku i znane są kroki niezbędne do jego osiągnięcia.

Wiedza ta nie jest efektem domysłów, a rezultatem dobrze przygotowanego planu finansowego. Końcówka roku to okres przygotowania tzw. forecastów, czyli krótkookresowych planów na kilka najbliższych miesięcy, oraz okres przygotowania budżetu na rok następny. Budżet to nic innego, jak detalicznie skonstruowany plan finansowy umożliwiający przewidywanie wyników finansowych na podstawie dotychczasowej wiedzy na temat rozwoju spółki i założeń rozwojowych na rok następny.

Proces budżetowy w dużych organizacjach o charakterze korporacyjnym z reguły jest w znacznym stopniu sformalizowany, opisany procedurami i wspomagany dedykowanymi rozwiązaniami IT. W mniejszych organizacjach planowanie finansowe ma charakter fakultatywny, nie wynika z polityki korporacyjnej, a w wielu przypadkach jest efektem konkretnej potrzeby. W czasach koniunktury gospodarczej, kiedy rozwój firmy kształtowany jest poprzez dużą dynamikę rynku, zagadnienia finansowe spychane są na dalszy plan. W takiej sytuacji prym wiedzie sprzedaż i marketing, które zdobywają rynek, a rola finansów ogranicza się do liczenia i tak pewnych zysków. Planowanie finansowe pojawia się często jako niechciany, formalny wymóg banku zabierający cenny czas. Jest to pierwszy i główny błąd planowania finansowego, polegający na niedocenianiu jego znaczenia. Wyraźnie widać to w momentach sytuacji kryzysowych, z którymi mieliśmy ostatnio do czynienia. Pojawiają się nowe cele, takie jak optymalizacja kosztów, zapewnienie płynności i bezpieczeństwa finansowego firmy. Nie można tych celów realizować, jeżeli nie wiemy choćby w przybliżeniu, co stanie się w przyszłości.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Na zawodzie biegłego rewidenta, który jest zawodem zaufania publicznego, ciąży obowiązek rzetelnego oraz prawidłowego wykonywania swojej pracy, utrzymując tym samym wysoką jakość przeprowadzanego badania sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu natury

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu  natury

Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara, jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.