W sytuacji szybkiego postępu technologicznego oraz indywidualizacji wymagań klientów przedsiębiorstwa produkcyjne muszą szukać sposobów na utrzymanie swojej pozycji na rynku. Pomóc w tym mogą narzędzia wykorzystywane w controllingu produkcji.

Controlling produkcji

Controlling produkcji należy do stosunkowo młodych dziedzin controllingu. Produkcja była i jest raczej domeną inżynierów, a rola controllingu ograniczała się do przeprowadzania określonych analiz i rachunków ekonomicznych, np. obliczania dostępnych zdolności produkcyjnych, kosztów wymaganych remontów i konserwacji, zużycia surowców i materiałów pomocniczych czy obliczania efektywności linii produkcyjnych. Dopiero w ostatnich latach wraz z rozwojem nowych, zintegrowanych komputerowo systemów wytwarzania, skróceniem cyklu życia produktów i koniecznością szybkiego reagowania na potrzeby rynku zaczęto traktować produkcję nie tylko jako obszar minimalizacji kosztów, lecz także jako ważny czynnik przewagi konkurencyjnej. Elementami nowego spojrzenia na produkcję stało się m.in. strategiczne zarządzanie produkcją, logistyka, zarządzanie jakością, ochrona środowiska, a także dążenie do większej integracji i wzajemnej analizy aspektów technicznych i ekonomicznych produkcji.

Zmieniła się też rola controllingu w produkcji. W sytuacji nowych wymagań również kierownictwo produkcji wymaga wsparcia decyzyjnego poprzez dostarczenie odpowiednich informacji decyzyjnych oraz koordynację procesów planowania, kontroli i sterowania produkcją. Główne zadania controllingu produkcji w odniesieniu do funkcji organizacyjnej (zaprojektowanie systemu) oraz realizacyjnej (użytkowanie systemu) przedstawia tabela 1.

Cele, na których skupia się controlling produkcji, to:

  • maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych,
  • niskie koszty zaangażowania kapitału,
  • krótkie czasy realizacji zamówień,
  • wysoka jakość,
  • elastyczność,
  • przestrzeganie norm ochrony środowiska.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.