Z punktu widzenia obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, zagadnienia controllingu dotyczą w szczególności konstrukcji budżetu wynagrodzeń jako elementu całkowitego budżetu rocznego kosztów. W trakcie roku koszty wynagrodzeń podlegają kontroli i analizowane są odchylenia od budżetu oraz ewidencjonowany poziom zatrudnienia.

Dla zatrudnionych osób obliczane są parametry czasu pracy oraz wskaźniki dotyczące wykorzystania urlopów oraz absencji chorobowych.

Z reguły, w celu prowadzenia ewidencji osobowej wykorzystywane są odrębne systemy IT, zapewniające kompleksową obsługę, jednak, jak sama nazwa wskazuje, są to systemy ewidencyjne i częstokroć ich controllingowe i finansowe wykorzystanie ogranicza się do eksportu danych źródłowych. Na etapie analizy optymalnym narzędziem wydaje się niezastąpiony arkusz MS Excel.

Aby jednak stworzyć narzędzie umożliwiające efektywną pracę, musimy w pierwszym kroku zmienić główne stereotypy i zrozumieć bazodanowe podejście w konstrukcji arkusza kalkulacyjnego. W miejsce typowej tabeli budżetowej, gdzie w kolumnach znajdują się daty (miesiące), a w wierszach analizowane dane, wprowadzimy pola i rekordy. W naszym ujęciu rekordem będzie każdy wiersz, a polem każda interesująca nas wartość opisująca pracownika. Aby powiązać ze sobą zagadnienia budżetowe pomiaru czasu pracy oraz analizy odchyleń budżetowych, zaproponuję arkusz składający się z czterech skoroszytów:

  • Skoroszyt Główny — Budżet,
  • Czas Pracy,
  • Koszty Wynagrodzeń,
  • Raporty.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.